İntihal/Aşırma Hakkında Etik Kurallar

KAYNAKÇA
-------------------------------------------------------
İNTİHAL
AŞIRMA (İNTİHAL)
1. TANIM [41, 68 ve asagida verilen WEB siteleri]:
“Asırma”(intihal), baskalarinin düsüncelerini, görüslerini bilgi kaynagini bildirmeden ve atifta bulunmadan bilinçli olarak ya da farkinda olmadan alip kullanmak ve kendi görüsünüz gibi sunmaktir.

 

http://webster.commnet.edu/mla/plagiarism.htm 2. AŞIRMA BİÇİMLERİ [28, 35, 64, 70, 71]:
“Aşırma” , çesitli biçimlerde görülebilir:
Bir öğrencinin yazısını ya da baskasına ait bir kompozisyonu, kitaptan ya da gazeteden bir bölümü, bir dergi makalesini yani baskalarinin çalismalarini- tümüyle ya da kismen -kaynak belirtmeksizin kelimesi kelimesine kopya etmek asirmanin en çok görülen biçimlerinden biridir.

Bir baskasinin çalismasindaki düsünce ve de görüslerin dilsel ve yapisal anlatimini degistirerek kullanmak asirmanin ikinci biçimidir. Baskalarinin yazilarindaki sözcükleri degistirerek, bazi cümleleri çikararak ya da onlarin sirasini degistirerek kullanmak asirmadir. Böyle bir durumda, kaynak, dipnotlarda gösterilmelidir.

“Aşırma”nin bir baska biçimi ise bir baskasinin düsüncelerinde temellenen bir yazı yazmaktır. Bu yazilarda dil, anlatim yaziyi yazan kisinin olmakla birlikte düsünceler baskasinindir [74].

http://www.aquinas.edu/library/plagiarism/html 3. YAZIDA “AŞIRMA” ÖRNEKLERİ [28, 35, 64, 70, 71]:

Bu bölümde, “aşirma” yapilan yazi parçalarini, neden asirma olarak degerlendirildiklerini, ve asirmadan kaçinarak ayni yazinin nasil yazilabilecegine örnekler bulacaksiniz. Bu örnekler, ögrenci yazilarinda oldukça sik görülmektedir.

     1. Bütün parçaların kopyalanmasi:

Yazının kaynaktaki asli:
“Two fundamentally different types of models of anomalous mental phenomena have been developed: those that attempt to order and structure the raw observations in experiments (i.e., phenomenological model) and those that attempt to explain these phenomena in terms of modifications to existing physical theories (i.e., fundamental models)” [44].

Ögrencinin yazısında bahsedilis sekli: There are two fundamentally different models of anomalous mental phenomena developed: those that attempt to order and structure the raw observations in experiments (i.e., phenomenological model) and those that attempt to explain these phenomena in terms of modifications to existing physical theories (i.e., fundamental models). These two models play a role in differentiating the people’s behaviour patterns.

Degerlendirme: Aslina göre bir-iki sözcük degistirilmis olsa da bütün paragraf oldugu gibi alinip aynen kullanilmis fakat kaynak gösterilmediginden asirma sayilir. Son cümle ögrenci yazisi gibi görünmekle beraber, olmasi gereken yerde de atif yapilmadigindan tümüyle asirma gibi durmaktadir.
Dogru alintiya örnek:

“Two fundamentally different types of models of anomalous mental phenomena have been developed: those that attempt to order and structure the raw observations in experiments (i.e., phenomenological model) and those that attempt to explain these phenomena in terms of modifications to existing physical theories (i.e., fundamental models)”( May, Utts and Spottiswood ,1995). These two models play a role in differentiating the people’s behaviour patterns.

     2. Küçük parçalari kopyalayip, daginik sekilde kullanmak:

Yazının kaynaktaki aslı:
Two fundamentally different types of models of anomalous mental phenomena have been developed: those that attempt to order and structure the raw observations in experiments (i.e., phenomenological model) and those that attempt to explain these phenomena in terms of modifications to existing physical theories (i.e., fundamental models).

Ögrencinin yazısında bahsedilis sekli: Two different types of models of anomalous mental phenomena have been developed: phenomenological model and fundamental models. These two models play a role in differentiating the people’s behaviour patterns.

Degerlendirme: Ögrencinin, yazidaki bilgileri kullanirken seçici davranmis oldugu görülüyor. Ancak, ögrencinin yazisinda, kaynaktan alinan yerleri belirtecek tirnak isareti ve kaynak gösterme eksikligi, bu yaziyi asirma yapmaktadir.

Dogru alıntıya örnek: May, Utts and Spottiswood (1995) stated that two models have been formed for anomalous mental phenomena, which are “phenomenological model” and “fundamental model”. These two models play a role in differentiating the people’s behaviour patterns.

     3. Baskasının fikirlerini kendisininki gibi göstermek:

Yazının kaynaktaki aslı:
Novelist E. M. Forster famously criticized Dickens' characters as "flat", lamenting that they seem to lack the depth and complexity that make literary characters realistic and believable. Charles Darnay and Lucie Manette certainly fit this description. A man of honor, respect, and courage, Darnay conforms to the archetype of the hero but never exhibits the kind of inner struggle that Carton and Doctor Manette undergo. His opposition to the Marquis' snobbish and cruel aristocratic values is admirable, but, ultimately, his virtue proves too uniform, and he fails to exert any compelling force on the imagination. (Jackson, 2003)

Ögrencinin yazısındaki sekli:
Dickens’ characters in this novel are flat and they lack the depth and complexity that make literary characters realistic and believable. Charles Darney and Lucie Manette are perfect examples for this description. The character Darney, is depicted as honorable, respectful and couraguous, and he conforms to aspects of a hero. However, according to Jackson (2003), he does not show “the kind of inner struggle that Carton and Doctor Manette undergo”.

Degerlendirme: Ögrenci yazisinda, bir kaynakta buldugu baska bir kaynaktan yapilmis bir alintiyi kullanmis (burada, E.M. Forster). Burada ilk iki cümlesi sanki kendi yorumlariymis gibi görünüyor, çünkü yorumlarin asil sahibine atif yapilmamis. Bu da asirmadir. Yazisinin bir yerinde mutlaka Forster’in yorumlarini aldigini ve bunu da Jackson’in yazisinda buldugunu belirtmesi gerekir.

Dogru alıntıya örnek:
E.M. Forster comments that the people shown in the novel are “flat” and they do not have “the depth and complexity that make literary characters realistic and believable” [34]. Another critic, Jackson reasons that Darney looks as “honorable, respectful and couraguous”, so he fits the definition of a “hero”. On the other hand, he does not suffer from the psychological difficulty as Carton and Doctor Manette experience (2003). As a result, the readers are faced with a heroic but conforming Darney as opposed to Carton and Manette in Dickens’s novel.

Baska “aşırma “ örnekleri için WEB sayfalari:
http://education.indiana.edu/~frick/plagiarism/item1.html 4. “AŞIRMA”YI ANLAMA YÖNTEMLERİ [9, 11, 39, 42, 43, 46, 49, 61, 63, 65, 66]:
“Aşırma” ile yazilan ödevlerin belirli ortak özellikleri vardir. En sik görülenler ise sunlardir:

http://internet.ggu.edu/university_library/ustudy/plagiarism.html
http://www.newfoundations.com/PlagSamples.html

http://winona.msus.edu/writingcenter/cyberplagiarism.htm
http://www.eduprise.com/public/news.nsf/id/-need-to
http://www.ualberta.ca/~jbuijs/plagiarism.html
http://www.cciw.com/content/plagiarism.html
http://www.aquinas.edu/library/plagiarism.html
http://grag.lab2.cc.wmich.edu/rea/cw/plag.html
http://www.nytimes.com/library/tec/98/09/bizech/articles/l6computer-cheating.html

http://education.indiana.edu/~frick/plagiarism
http://www.georgetown.edu/honor/plagiarism.html
http://www.tisda1eschooldiv.sk.ca/kanuski/teachers/internet/plasgarism.htm
http://quarles.unbc.edu/l1c/rpplagia.html
http://www.indiana.edu/~wts/wts/plagiarismism.html
http://www.ehhs.cmich.edu/~mspears/plagiarism.html

  • Karisik atif yapma yöntemleri: Ögrencilerin birçogu “kes-yapistir” yöntemi ile asirma yaptiklarindan yazili ödevlerinde birkaç çesit atif yöntemi kullanmaktadirlar. Örnegin: yazida yazi fontu olarak Verdana ve Tahoma birlikte kullanilmissa veya kaynaklari yazarken APA ve Chicago yöntemleri yer yer birlikte görülüyor olmasi, ödevde “asirma” oldugunu gösterir.
  • Atif eksikligi: Ödev kagidinda hiç bir kaynaga veya yazara atif yapilmamis olmasi, ögrencinin ansiklopedi gibi genel bilgi veren bir kaynaktan yararlanmis oldugunu ya da ögrencinin atif yapma ve kaynak belirtme yöntemlerinden haberdar olmadigini akla getirir. Bu da kaçinilmaz olarak “asirma”ya girer.
  • Çok eski tarihli kaynaklar: Bir ödevde güncel kaynaklarin olmamasi da “asirma” isaretidir. Pek çok ögrenci, çok eski kaynaklarin yenilerine göre çoktan “unutulmus” olduklarini düsünür ve bunlardan “asirma” yapmayi tercih eder.
  • Dil kullanma tarzi ve kelime seçiminde kaymalar: “Aşırma” yapan ögrencilerin pek çoğu ödevlerinde görünen dilin tutarli olmasi gerektiginden haberdar degildirler. Bundan dolayi da, farkli farkli kaynaklardan paragraflar kesip yapistirirken bu kaynaklardaki üsluba hiç dikkat etmezler. Bir ödevde kullanilan dil, resmi bir tarzdan güncel tarza, basit gramer yapisindan karmasik yapilara, sade bir anlatimdan süslü bir anlatima geçiyorsa ya da yazinin kimi bölümleri geri kalanina göre çok daha zayif görünüyorsa asirma var, demektir.
Bir ödevde böyle aşırma süphesi uyandıran bölümler ile karsılaşıldığında şunlar yapılabilir:

 

   a. Kütüphane veya internette asıl kaynağı aramak ve bulmak,
   b. Ögrenciye neden farkli atıf yöntemlerini bir yazıda kullandığını veya hangi özelliklerinden dolayi geçmis tarihli bir kaynagi kullanmis oldugunu(dolayisiyla bu kaynagi daha güncel kaynaklara neden tercih etmis oldugunu) ya da yazisinda geçen çok zor bir kelimeyi ne anlamda kullanmis oldugunu (örnegin, “Buradaki ‘exacerbate’ kelimesini ne anlamda kullandin?”) sorarak onun kagidina geçerlik kazandirilabilir.

Aşırmayı anlamanın diger bazı stratejileri için WEB sayfaları:
http://www.didascalia.be/plagiarism.htm
http://www.cwrl.utexas.edu/~integrity/plagdoc.html
http://alexia.lis.uiuc.edt
http://www.mtsu.edu/~itconf/proceed98/mhricko.html
http://rideau.carleton.ca/%7Egsenecha/guide/
http://www.techtv.com/cvbercrime/viceon1ine/storv/0%2C23008%C3316383%2C
http://www.antinplagiarism.com/
http://~www.andromeda.rutgers.edu/~ehrlich/pIaqiarism598.html
http://www.plagiarized.com
http://www.gu.edu.au/ua/aa/ppm/tal/content/Ac_ misc.html
http://plagiarized.com/vanb.html

 
5. “AŞIRMA”YI ÖNLEMENİN YOLLARI [8, 25, 27, 38, 60] :

 

1. Ögrencilerinizi “aşırma” konusunda egitin: Bazi ögrenciler bilerek ve isteyerek asirma yoluna giderlerse de birçogu yaptiklarinin asirma ve bunun da kabul edilemez oldugunun farkinda degildirler. Ögrencileri asirma ve çesitleri konusunda bilgilendirmek, farkinda olmadan asirma yapan ögrencilere yardimci olacaktir. Ögrenciler, asagida yer alan maddelerin asirmaya girdigini ve dolayisiyla bunlarin kabul edilmez olduklarini bilmeleri gerekir.

a) Basilmis ya da internette yayimlanmis kaynaklardan hiç bir kaynak belirtmeden kopyalamak,
b) Farkli farkli kaynaklardan “kes-yapistir” yöntemiyle parçalar almak ve kaynak göstermemek,
c) Aynen alinmis olan parçalarin sadece bir kismini tirnak içine almak,
d) Gerçekte olmayan kaynaklari uydurmak (örnegin: istatistik uydurmak, yapilmamis çalismalar anlatmak ve olmayan sonuçlar belirtmek, gibi)
e) Bir kaynaktaki fikirleri, kelimeleri degistirerek kaynak göstermeden kullanmak
2. Vereceginiz ödevlerin konularini liste halinde verin: Ögrencilere belirlenmis konu listesinden konu seçmelerini istemeniz asirma ihtimalini azaltir. Her dönem birbirinden farkli konularda ödev vermek de asirmayi engeller.
3. Ödevlerin konu ve kapsamlarini çok açik anlatin: Bir ödevde beklediklerinizi çok açik ve net olarak ögrencilere belirtin. Ögrencilere ödevlerinde “en az iki basili kitap, iki Internetten kaynak ve bir makale” kullanmalari ve bunlarin da son bes yil içerisinde yayimlanmis olmalari gerektigini açiklamaniz, onlarin Internetten hazir ödev edinip size vermeleri olasiligini çok düsürür. Çünkü onlarin beklentilerinizi karsilayabilecek hazir bir ödev bulmalari çok zor olacaktir. Ögrencilere, ödevlerde beklenen belirli özellikleri anlatan bir yazi dagitmak çok ise yarayacaktir.

 

4. “Güncelleme” islemi için bir dizi tarih belirleyin: Bu yöntem “asirma”yi engellemede çok ise yaramaktadir. Dönem boyu belirli araliklarla ögrencilerinize ödevleri ile ilgili tartisma ve soru-cevap saatleri yapmaya hazir olmalarini söylemeniz halinde yaptiklari çalismalari adim adim izleyebilirsiniz. Hazirladiklari ödevlerin belirli asamalarinda tartisma ve görüsme saatleri koyabilirsiniz. Örnegin, konuyu veya problemi belirleme, ilk kaynaklari bulma ve okuma, yazinin ilk çatisini olusturma, yazinin ilk halini yazma vb gibi. Bu sekilde, ögrenciler hazirladiklari yazinin her asamasini adim adim izlemek durumda kalacak ve teslim tarihine bir gün kala kaynaklardan kopyalamaya basvurmayacaklardir

5. Ödevleri hakkinda sözlü bir sunum veya bir yorum deneme yazisi isteyin: Ögrencilerinizden dönem sonunda ödevleri hakkinda kisa bir sunum isteyebilirsiniz veya kagitlarin teslim günü ödev hakkinda bir yorum yazisi yazdirabilirsiniz. Böylece, ögrenciler size verdikleri ödev hakkinda bilgi sahibi olmalari gerektigini anlarlar.

6. Cezaların ne oldugunu açıklayın: Ödev verdiginiz sırada aşırma ile karşılaştiğınızda kendilerini ne tür bir cezanın bekledigini anlatın. “Ödevlerinde asirma yapanlar, bu dersten / ödevden F alir”, seklinde bir açiklama yapmak bu yola egilimi olabilecek birçok ögrenciyi daha bastan “asirma” yapmaktan vazgeçirecektir

Aşırmayı önleme stratejilerine diger bazı örnekleri asagidaki WEB sayfalarından bulabilirsiniz.
http://www.virtualsalt.com/antiplag.htm 6. “AŞIRMA”DAN KAÇINMANIN YOLLARI [75] :

Akademik çalişmalar yaparken “aşırma”dan kaçınmanın yolları şöyledir:
http://alexia.lis.uiuc.edu/%7ejanicke/plagiary.html

 

  • Ögretim elemanina danisin: Arastirmaya baslamadan önce ve arastirma esnasinda ve de kaynak kullanirken, birlikte çalistiginiz ögretim elemanina yol göstermesi için danisin. Çalismalarinizi okuyacak ve degerlendirecek olan ögretim elemaniniz kaynak kullanmakta deneyimli ve bilgili oldugundan size en dogru yolu gösterecektir.
  • Bölümünüzde/fakültenizde kabul edilen atif yapma ve kaynak gösterme kurallarini ögrenin: Bölümünüz, bagli oldugunuz fakülte ve enstitünün kabul edip kullandigi atif yapma ve kaynak gösterme yöntemine iliskin bilgileri ilgililerden ve de ilgili kaynaklardan ögrenmelidir. Farkli bölüm veya fakülteler farkli yöntemler izlediklerinden, sizin bölümünüzde kabul edilen ve izlenen yöntemin hangisi oldugunu ögrenmek (örnegin, MLA , APA ya da Chicago yöntemi gibi) ve bir rehber edinerek egitiminiz boyunca bu rehberi kullanmak gerekir. Rehberlik edecek kaynaklar okul kütüphanesinde, Akademik Yazi Merkezi’nde ve internette de bulunmaktadir.
  • Çalismalariniza erken baslayin: Ödevinizi son güne birakmayin. Kaynak arastirmak ve okumak, bu okuduklarinizin ödevinizle olan baglantisini düsünmek ve planlamak, oradaki bilgilerle kendi fikirlerinizi birlestirmek ve atif kurallarina uygun yazmak için zamana ihtiyaciniz olacaktir.
  • Kaynak okurken her zaman not alin ve kaynak gösterin: Yazinizi yazmadan önce kaynak arastirmasi yaparken, ayri bir defterde veya bilgisayardaki dosyada not tutun. Kaynaklardan her not alisinizda hemen yanina kaynak bilgilerini de (kitabin veya makalenin adi, yazar(lar)in ismi, yayin tarihi, sayfa numarasi) not alin. Bunu yapmadiginiz takdirde, bilgiyi buldugunuz esas kaynagin hangisi oldugu ile ilgili bilgiler kolayca karisabilir veya kaybolabilir ve baskalarindan alinmis bilgiyle kendi fikirlerinizi karistirmaya baslayabilirsiniz.
  • Kendi fikirlerinizi not etmek için ayri bir defter tutun: Kendinize ait yorum, fikir ve çikarimlarinizi not almak için ayri bir defter tutun. Böylece, arastirma esnasinda birçok kaynagi okuduktan sonra kendi bilgi ve fikirleriniz ile baska yazarlarinkini karistirmamis olursunuz. Kendi yorum ve fikirlerinize ayrica atif yapmak veya kaynak göstermek gerekli degildir. Ancak, bu fikir ve yorumlarinizi alaninizdaki diger yazarlarinkiler ile desteklemeniz ve atif yapmaniz gereklidir.
  • Bir kaynaktan her aldiginiz bilginin kaynagini gösterin: Bir kaynaktan ister bir kelime ister bütün bir paragraf alin, önüne ve arkasina tirnak isareti (“......”) koymali ve bilgiyi aldiginiz kaynagi hemen yanina yazmalisiniz. Alinti kisa da uzun da olsa kaynak göstermek gerekir.
  • Kaynaktaki bilginin sözcüklerini degistirdiginizde veya özetlediginizde de her zaman kaynak gösterin: Kaynaktaki yazarin kullandigi sözcük ve cümleleri degistirerek veya özetleyerek aldiginiz zaman tirnak isareti içine almak gerekli degildir. Ancak, gene de yazarin adina deginmek gereklidir. Bunu yapmazsaniz, yazdiklariniz sanki sizin fikirleriniz gibi görünür ve asirmaciliga girer.
  • Kullandiginiz her çesit kaynagi belirtin: Bir internet sayfasi, internette bir tartisma forumu, resmi olmayan bir sunum fotokopisi, veya bir konusmadan bile bir fikir veya bilgi alip kullandiysaniz kaynak göstermek gerekmektedir. Kaynak göstermeden baska bir yerde gördügünüz ya da duydugunuz bilgi veya yorumu kullanamazsiniz.
Kendi düsüncelerinizi ve görüslerinizi içeren bir yazi (ödev) ya da arastirma yazmak:
Ögrenciler, kullandiklari her bilginin kaynagini gösterecek olurlarsa yazida kendi fikirlerine yer kalmayacagini düsünürler. Ödevlerde siklikla ya alintilar birbiri ardina siralanmis olur ya da bundan kaçinmaya çalisirken asirmaya yönelindiginden, çok az atif görünür. Hem kaynaklari dogru kullanmak ve hem de kendi fikir ve yorumlarinizi kaynak bilgileriyle sentezleyerek yazmak için sunlari yapmalisiniz:
  • Kendi yorum ve fikirleriniz ve kaynaklardan aldiginiz notlar için ayri bir defter tutun.
  • Kendi yorum veya fikrinizi yazmaya basladiktan sonra kaynaklardan aldiginiz bilgileri de kendi fikirlerinizi desteklemek, açiklamak veya örneklemek için kullanin.
  • Yaptiginiz alintilar arasina geçis cümleleri, açiklamalar veya yorumlar yazin. Örnegin: Bir terimin degisik yazarlarca yapilmis tanimlarini yazarken, bu tanimlar arasindaki farklilik veya benzerlikleri kendi kelimelerinizle anlatin.
  • Kaynaklardaki bilgileri eleştirel bir gözle degerlendirerek okumaya gayret edin. Bilgiler arasında kurduğunuz ilişkileri kendi kelimelerinizle anlatin.
Ögrencilerin Aşırmadan kaçınabilmeleri için diger bazı önerileri asagıdaki WEB sayfalarında bulabilirsiniz.
http://sja.ucdavis.edu/avoid.htm 7. “AŞIRMA” KONUSUNDA SIK SORULAN SORULAR VE CEVAPLARI:

 

Soru 1. “Asirma” kopya olarak mi kabul ediliyor?
Cevap1. Evet, çünkü asirma, kisinin bir seyi kendi bulmus veya yapmis gibi göstermesi anlamina gelir ve bu da bir çesit kopyaciliktir.

Soru 2. Birkaç kaynakta okudugum bilgileri, kendi sözcüklerimle özetledigim zaman da kaynak göstermek zorunda miyim?
Cevap 2. Bu durumda da kaynak göstermek zorunludur. Yazarlarin cümlelerini dogrudan almamis olsaniz bile, bu kaynaklari kullanarak yazdiginiz bilgiler hala bu kaynaklara ait olduklari icin, yazarlara atif yapilmasi gereklidir.

Soru 3. Konu özetlerini veya ögrencilere yardim amaciyla olusturulan web sitelerindeki bilgileri de yazimizda kullanabilir miyiz?
Cevap 3. Evet.Bilgileri aldiginiz yeri gösterdiginiz sürece buralardan yararlanabilirsiniz. Kaynak göstermediginiz takdirde asirma sayilir.

Soru 4. Yararlandigim kaynak ve yazarlari, yazinin içinde degil de kaynakçamda (referans listemde) göstersem yeterli olmaz mi?
Cevap 4. Hayir, yeterli olmaz. Yazinizin içerisinde alinti yaptiginiz yerde bilgiyi aldiginiz yazarin ismi olmalidir. Bunu yapmadiginiz takdirde, yazinizin hangi bölümlerinin size ait oldugu ve hangi bölümlerinin kaynaklardan alindigi belli olmaz.

Soru 5. Yazinin içinde atif yapilmamis fakat sadece kaynakça verilmis olan birçok kitap gördüm. Neden biz böyle yapamiyoruz?
Cevap 5. Bu tür kitaplar çogunlukla ansiklopedi, sözlük gibi piyasadaki genel basvuru kitaplaridir. Bunlar, popüler kitaplar olup halki bilgilendirmek amaciyla yazilmislardir. Siz ise, bilimsel çalisma ve arastirma yapmak ve bunlari yayimlamak amacindasiniz. Okuyuculariniz, bilim adamlari, arastirmacilar ve akademik çevredir. Kendi alaninizda bulduklarinizi ve sonuçlarinizi rapor etmeyi amaçlamaktasiniz. Bunlardan dolayi, kendi yazilarinizda faydalandiginiz tüm bilgi ve bulgularin kaynaklarini açikça göstermek durumundasiniz.

Soru 6. Bir yazida/tezde asirma olup olmadigi nasil anlasilir?
Cevap 6. Unutmayin ki üniversite ögretim eleman ve görevlileri asirma çesit ve yöntemleri konusunda bilinçlidirler. Konunuz ile ilgili neredeyse bütün yazilari okumus olmalari muhtemeldir. Ögrenci yazilarini okuma konusunda çok deneyimlidirler ve bu yüzden de ögrenci yazisiyla bir uzmanin yazisini birbirinden ayirabilirler. Bunun yani sira internette yazilarin asirma olup olmadigini inceleyebilen ücretsiz yazilimlar var. Bütün bunlardan dolayi, bir yazinin bir parçasi veya tümünün asirma olup olmadigini anlamak çok da zor degildir.

Aşırmacılık konusunda soru ve cevap linkleri:
http://web.stlawu.edu/library/plagiarismfaq.html KAYNAKLAR
1. American Association of University Professors (1989) “Statement on Plagiarism” AAAS-ABA National Conference of Lawyers and Scientists. (1988) Project on Scientific Fraud and Misconducts Report on Workshop (1-3). Washington: American Association Advancement for the Science.
2. Association of American Medical Colleges (1982) “The Maintenance of High Ethical Standards in the Conduct of Research”.
3. (1990) Framework for Industrial Policies and Procedures to Deal with Misconduct in Research (Revised Edition). Washington
4. “A Faculty Guide to Cyber-Plagiarism” (2002) [On-line] Available:
    
http://www.library.ualberta.ca/guides/plagiarism BAGLANTILAR:
5. “A Statement on Plagiarism” (2002) [On-line] Available:
    http://webster.commnet.edu/mla/plagiarism.htm
6. “Avoiding Plagiarism” (2002) [On-line] Available:
    http://sja.ucdavis.edu/avoid.htm
7. “Avoiding Plagiarism" (2002) [On-line] Available:
    http://owl.english.purdue.edu/handouts/reserch/r_plagiar.html
8. Basinger, Julianne and Kelly McCollum (1997) “Boston U. Sues Companies for Selling Term Papers Over The Internet”, Chronicle of Higher Education, 44, pA34.
9. Bell, Robert (1992) “Impure Science: Fraud, Compromise, and Political Influence in Scientific Research”, John Wiley and Sons Inc.
10. Belle, Greg Van (2000) “How Cheating Helps Drive Better Instruction”
    http://plagiarized.com/vanb.html
11. Buckner, Noel and Rob Whittlesey, Producers (1998) “Nova: Do Scientist Cheat?”, Videotape produced for PBS, WGBH Boston.
12. Buranen, Lise (1999) “Perspectives on Plagiarism and Intellectual Property in a
     Postmodern”, W State University of New York, Albany [On-line] Available:
    http://bliss.bilkent.edu.tr
13. Center for Studying Plagiarism at the University of Virginia [On-line] Available:
    http://plagiarism.phys.virginia.edu/
14. “Charging the Net Missed the Point, Target Cheaters” (1997), USA TODAY, Nov. 7 1997, A, 23:1.
15. Clayton, Mark (1997) “Term Papers At the Click of a Mouse Cheat Sheets”, Christian Science Monitor 1:1.
16. "Cyberplagiarism Bibliography" (2002) [On-line] Available:
    http://www.aquinas.edu/library/plagiarism/html
17. “Cyberplagiarism: What It Is and What to Do" [On-line] Available:
    http://www.aquinas.edu/library/plagiarism/html
18. Decoo, Wilfried (2002) “Crises on Campus. Confronting Academic Miscoduct” [On-Line] Available:
     http://www.didascalia.be/plagiarism.htm
19. “Detecting Plagiarism” [On-line] Available:
     http://www.cwrl.utexas.edu/~integrity/plagdoc.html
20. “e-CHEATING” [On-line] Available:
     http://www.eduprise.com/public/news.nsf/id/-need-to Know
21. “Essay Verification Engine-EVE2” [On-line] Available:
    http://www.canexus.com/eve
22. Frick. T (2003) "What is plagiarism at Indiana University?" [On-line] Available:
    http://education.indiana.edu/~frick/plagiarism
23. “Georgetown University Honor Council: What is Plagiarism?” [On-line] Available:
    http://www.georgetown.edu/honor/plagiarism.html
24. Glatt Plagiarism Services [On-line] Available:
    http://wvw.plagiarism.com/
25. Gresham, Keith (Summer 1996) “Preventing Plagiarism of the Internet: Teaching Library Researches flow and Why to Cite Electronic Sources", Colorado Libraries 22, 48-50.
26. “Hamilton College Writing Center: Avoiding Plagiarism” [On-line] Available:
    http://www.hamilton.edu/academic/resource/wc/Avoiding/Plagiarism.html
27. Harris, Robert (2002) “Anti-Plagiarism Strategies for Research Papers” [On-line] Available:
    http://www.virtualsalt.com/antiplag.htm
28. Hickman, John N (March, 23, 1998) "Cybercheats" The New Republic, 218, 14-18.
29. Hinchliffe, Lisa (2002) “Cut-and-Paste Plagiarism: Preventing, Detecting and Tracking Online Plagiarism” [On-line] Available:
    http://alexia.lis.uiuc.edt
30. Hoshico, Tom (October 28, 1991) "Facing Ethical Dilemmas: Scientists Must Lead The Charge”, The Scientist.
31. Hricko, Mary (2002) “Internet Plagiarism: Strategies to deter Academic Misconduct” [On-line] Available:
    http://www.mtsu.edu/~itconf/proceed98/mhricko.html
32. “Instructor's Guide to Internet Plagiarism” [On-line] Available:
    http://rideau.carleton.ca/%7Egsenecha/guide/
33. "Internet Plagiarism"(3-part article) (March 9,2001) [On-line] Available:
    http://www.techtv.com/cvbercrime/viceon1ine/storv/0%2C23008%C3316383%2C
34. Jackson, Jessica (2003) “Spark Note on Tale of Two Cities” [On-line] Available:
     http://www.sparknotes.com/lit/twocities/caharacters.html
35. Jones, patrice M (Dec 8, 1997) “Internet Term Papers Write New Chapter on Plagiarism” Chicago Tribune 1,1:1.
36. “Kanuski: Plagiarism” [On-line] Available:
    http://www.tisda1eschooldiv.sk.ca/kanuski/teachers/internet/plasgarism.h...
37. Kloss, Robert J (1996) “Writing Things Down vs Writing Things Up”, College Teaching 44, 3-7.
38. Korkut, Yesim (2002) “Bir An Once Harekete Gecme Zamani: Turkive'de Etik ilke ve Kurallara Duyulan Büyük Gereksinimin Karsisinda Neler Yapilabilir?”, Türk Psikoloji Bülteni, 23, 220-224.
39. LaFollette, Marcel (1992) “Stealing Into Print: Fraud, Plagiarism and Misconduct in Scientific Publishing”, University of California Press.
40. Learning Skills Centre (2002) “Plagiarism” [On-line] Available:
    http://guarles.unbc.edu/llc/rpplagia.html
41. Mallon, Thomas (1989) “Stolen Words: Forays into the Origins and Ravages of Plagiarism”, Tichnor& Fields.
42. Marshall, Eliot (Jan 23, 1998) “The Internet: A powerful Tool for Plagiarism Sleuths”, Science, 279 , 474.
43. Matelsk, Marilyn (2000) “TV Haberciliginde Etik(çev)”, Yapi Kredi Yayinlari.
44. May, E. C, Utts J.M and Spottishwoode JP (1995) “Decision Augmentation Theory: Towards a Model of Anomalous Phenomena”, The Journal of Parapsychology, 59, 197.
45. McCabe, Donald Lee and Trevino, L, K, Ja, W (Feb 1 996) “What We Know About Cheating in College” Change, 28, 28-33.
46. McLeod, Ramon G (Dec. 16, 1997) “Students Look to Internet For New Ways to Cheat”, San Francisco Chronicle.
47. National Science Foundation (1991) “Misconduct in Science and Engineering: Final Rule".
48. “On Being A Scientist: Responsible Conduct in Research. Misconduct in Science” [On-line] Available:
    http://www.nap.edu/readingroom/books/obas/contents/misconduct/html
49. Penslar, Robin Levin (ed) (1995) “Research Ethics: Cases and Materials”, Indiana University Press.
50. “Plagiarism and Anti-Plagiarism” (2002) [On-line] Available:
    http://~www.andromeda.rutgers.edu/~ehrlich/pIaqiarism598.html
51. “Plagiarism Avoided: Taking Responsibility For Your Work” (2002) [On-line] Available:
    http://www.arts.ubc.ca/doa/plagiarism.html
52. “Plagiarism and Cheating” (2002) [On-line] Available:
    http://www.ualberta.ca/~jbuijs/plagiarism.html
53. “Plagiarism and Copyright Infrengement” (2002) [On-line] Available:
     http://www.cciw.com/content/plagiarism.html
54. “Plagiarism and Cyberplagiarism” (2002) [On-line] Available:     http://www.aquinas.edu/library/plagiarism.html
55. “Plagiarism Handbook” (2002) [On-line] Available:
    http://www.antinplagiarism.com/
56. “Plagiarism and the Internet” [On-line] Available:
    http://grag.lab2.cc.wmich.edu/rea/cw/plag.html
57. “Plagiarism Q&A” (2002) [On-line] Available:
    http://www.ehhs.cmich.edu/~mspears/plagiarism.html
58. “Plagiarism: What It is and How to Recognize and Avoid It” (2002) [On-line] Available:
    http://www.indiana.edu/~wts/wts/plagiarismism.html
59. “Plagiarizeddotcom: The Instructors Guide to Internet Plagiarism” [On-line] Available:
    http://www.plagiarized.com
60. “Policy on Academic Misconduct” (2002) [On-line] Available:
    http://www.gu.edu.au/ua/aa/ppm/tal/content/Ac_misc.html
61. Porter, William (Oct. 26, 1997) “A Bull Market in Plagiarism-College Faculties Fight Back at Internet Term-Paper Sales” Denver Post, E ,4:1.
62. “Preventing, Detecting and Tracking Online Plagiarism” (2002) [On-line] Available:
    http://alexia.lis.uiuc.edu/%7ejanicke/plagiary.html
63. Rayl, AJS (Nov.11, 1991) “Misconduct Case Stresses Importance of Good Notekeeping”, The Scientist.
64. Rennie, Drummond and Gunsolus, CK (1993) “Scientific Misconduct: A New Definition, Procedures and Office-Perhaps a New Leaf”, Journal Of the American Medical Association.
65. Rothenberg, David (Aug. 15, 1997) “How the Web Destroys the Quality of Students' Research Papers”, Higher Chronicle of Education 43, A44.
66. Schachman, Howard (July,9 1993) “What is Misconduct in Science?”, Science.
67. Sharka, Jane (2002) “Plagiarism Stoppers: A Teacher's Guide” [On-line] Available:
    http://www.ncusd203.org/central/html/where/plagiarism_stoppers.html
68. “Student Plagiarism in an Online World” [On-line] Available:
    http://www.asee.org/prism/december/html/student_plagiarism_in_onlin.ht
69. Tan, Seref (2001) “Sinavlarda Kopya Çekmeyi Önlemeye Yönelik Önlemler”, Egitim ve Bilim, 26, 122, 32-40.
70. Taubes, Gary (1993) “Misconduct: Views From the Trenches”, Science, 27.
71. “The Latest Academic Vice: Computer-Assisted Cheating” (September 16, 1998) Technology, [On-line] Available:
    http://www.nytimes.com/library/tec/98/09/bizech/16computer-cheating.html
72. Thomson, Lenora C and Portia O. Williams (1995) “But Changed Three Words! Plagiarism in the ESL Classroom”, Clearing House. 69, 27-29.
73. Turnitin.com [On-line] Available:
    http://www.turnitin.com/
74. Weaver, JJ (1972) Ohio State University.
75. Wilhait, Stephan (Fall 1994) “Helping Students Avoid Plagiarism”, Collage Teaching, 42, 161-164.
76. Williams, Sharon (2002) “Avoiding Plagiarism” [On-line] Available:
    http://hamilton.edu/academics/resource/wc/AvoidingPlagiarism.html

http://www.library.arizona.edu/library/type1/tips/data/plagiarism.shtml
http://lrs.ed.uiuc.edu/wp/copyright-2002/plagiarism-papermills-faqs.html

http://owl.english.purdue.edu/handouts/reserch/r_plagiar.html
http://www.hamilton.edu/academic/resource/wc/Avoiding/Plagiarism.html
http://www.arts.ubc.ca/doa/plagiarism.html
http://hamilton.edu/academics/resource/wc/Avoiding Plagiarism.html

ORTA DOGU TEKNIK ÜNIVERSITESI (ODTÜ)
  www.metu.edu.tr
 
ÜNIVERSITELERDEKI ETIK MERKEZLERI
AŞIRMACILIK ILE ILGILI WEB SAYFALARI
    http://www.siue.edu/IS/WRITING/source.html AKADEMIK YAZI MERKEZLERI
    http://www.acw.metu.edu.tr
    http://www.calstatela.edu/centers/write_cn/plagiarim.htm.20k
    http://www.regis.edu/regis.asp?sctn=ars&pl=ws-26k
    http://www.hum.ku.dk/eataw/organization/-98k
    http://www2.eou.edu/engwrite/links.html-21k
    http://www3.nu.edu/schools/SOAS/plagiarism.html/-38k
    http://www.csbsju.edu/academic
    http://www.wlu.ca/writing/resources.shtml-18k
    http://cai.ucdavis.edu/plagiarismtalk200l.html-9k
    http://clas.ku.edu/clas/links.htm-3
    http://www.edu.cyberpg.com/Teachers/plagiarism.html
    http://www2.una.edu/library/plagiarismfacultyguide.htm-25k
    http://library.msstate.edu/li//tutorial/plagiarsm/-31k
    http://www.umuc.edu/distance/odell/cip/links_plagiarism.html-50k
    http://www.escalate.ac.uk
    http://www.write101.com/plag.htm-37k
    http://cips.tamu.edu./eden/plagiarism.html-6k
    http://www.swap.ac.uk/links
    http://www.crsd.org
    http://www.geocities.com/~educatoral/plagiarism-6k
    http://emedia.leeward.hawaii.edu/writing/Links_to_Plagiarism_Sites-htm-7...

 

TÜBA (Türkiye Bilimler Akademisi)
    http://www.tuba.gov.tr
YÖK (Yüksek Ögretim Kurulu)
    http://www.yok.gov.tr