Tanıtım

ETİK VE UYGULAMALI ETİK TEZLİ YÜKSEK LİSANS PROGRAMI

 PROGRAM HAKKINDA

 2002-2003 eğitim-öğretim yılında Üniversitemiz Sosyal Bilimler Enstitüsüne bağlı olarak “Psikoloji, İnsan Bilimleri ve Felsefe” Yüksek Lisans Programı başlamıştır. Bu program 2006-2007 eğitim-öğretim yılından itibaren, iki anabilim dalına ayrıştırılmıştır: “Felsefe Anabilim Dalı” ve “Psikoloji Anabilim Dalı”. 2007-2008 eğitim-öğretim yılından itibaren ise Felsefe Anabilim Dalı dört bilim dalını içerir duruma gelmiştir: “Eğitim Felsefesi Bilim Dalı”, “Etik ve Uygulamalı Etik Bilim Dalı” ve “Felsefe Bilim Dalı” ve “Felsefe ve Sosyal Politika Bilim Dalı”.

 Felsefe Yüksek Lisans Programı,  öğrenenlerin, felsefe sorunlarını çözebilme yeteneğini elde etmelerine; anlama, çözümleme ve yorumlama yeteneklerini geliştirmelerine; olup bitenler arasındaki bağlantıları görmek üzere felsefi bakış açısı ve felsefi düşünüş kazanmalarına yardımcı olma amacını taşır. Programın genel amaçlarının dışında, özel amaçları da kısaca şöyle belirtilebilir: Felsefenin geçmişini dikkate almakla birlikte, salt geçmişe odaklanmamak  -çünkü günümüz dünyasında felsefeden beklenen yalnızca dünü öğrenmek değildir-;  dünün farklı düşünme modellerini kullanma yoluyla, içinde yaşadığımız dünyanın koşullarını, düşünme biçimlerini çözümleyebilmek; bu bakış açısıyla da yarının dünyasına hazırlanmak ve hatta yarının dünyasının yaratıcıları arasında yer almaktır. Bu da teknik bilginin ötesinde, özenli ve yaratıcı düşünmenin desteklenmesi, tutarlı akılyürütme ve sorgulama modellerinin benimsenmesi, olay ve düşüncelere ilişkin sıradan bakış açılarının aşılabilmesiyle mümkündür. Teknik bilgi herkese açıktır, ancak teknik bilginin ötesine geçen yaratıcı düşünmeye felsefe eşliğinde ulaşılabilir. Bu özelliğiyle felsefe yüksek lisans aşamasında öğrenciden beklenen, çağdaş sorun ve sorular karşısında duyarlılık kazanmasıdır.

 Yüksek Lisans derecesini almak için, "T.C. Maltepe Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği"nde  belirtilen koşullardan başka öğrencinin, danışmanının gerekli görebileceği lisans derslerini alması, toplam 21 kredi ve kredisiz “Seminer” dersini tamamlamaları zorunludur. Tez aşamasına geçebilmek için tüm öğrencilerin “Seminer” ve “Felsefede Araştırmanın Özelliği” derslerinden başarılı olmaları gereklidir. Derslerini başarıyla tamamlayan öğrenciler tez aşamasına geçebilirler. Tez aşaması en az 6 ay, en çok 1 yıl süre içinde tamamlanmalıdır.

 Alan mezunu olmayan yüksek lisans adaylarından, en az 4 en çok 6 ders olmak üzere lisans düzeyinden bilimsel hazırlık dersi almaları talep edilebilir. 

 Yüksek Lisans derecesini almak için, "T.C. Maltepe Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği"nde belirtilen koşullardan başka, danışmanının gerekli gördüğü durumlarda, öğrenci, en çok iki (3’er kredilik) lisans dersini alarak, danışmanının önerisi ve anabilim dalı başkanının onayı ile Yüksek Lisans kredileri arasında saydırabilir.  

 MİSYON

Felsefenin temel kavramlarını ve yöntemlerini kullanarak insan-toplum-dünya-bilgi sorunlarını değerlendiren, bu sorunlar üzerine tartışmak yoluyla yeni bakış açıları geliştiren, böylece bilgi-toplum bağını güçlendiren özgün felsefi çalışmalarda bulunan bireylerin yetişimine katkıda bulunmaktır.

  

VİZYON

Felsefi bakışın gelişmesine katkıda bulunmak; özgün felsefi eserlerin yaratılmasını teşvik etmek; yenilikçi bakış açılarını desteklemek; etik değerler ve özellikle insan haklarını her tür insani ilişkinin temeli haline getiren kamusal-toplumsal çalışmaları desteklemek.

  

KAZANILAN DERECE

Programı başarıyla tamamlayan öğrenciler, Felsefe alanına Yüksek Lisans derecesi (Master of Arts) almaya hak kazanmaktadırlar.

 

KAZANILAN DERECENİN SEVİYESİ

Bu program, lisansüstü düzeyinde öğretim veren bir programdır.

KAZANILAN DERECE GEREKLİLİKLERİ VE KURALLAR

Tezli yüksek lisans programında öğrenim gören öğrenciler,

  • En az 7 ders (21 yerel kredilik)  ve “Seminer” ile Yüksek Lisans Tezi’ne kayıt olmaları ve 120 AKTS kredisini tamamlamaları gerekmektedir. (Öğretim Programında yer alan “Seminer” ve Yüksek Lisans Tezinin yerel kredileri bulunmamakta ve Başarılı/Başarısız olarak değerlendirilmektedir).
  • Programlarındaki bir dersten başarılı olabilmek için o dersten en az DD notu almış olması gerekmektedir.
  • Programlarında öngörülen tüm derslerden 4.00 üzerinden en az 2.50 genel not ortalamasına sahip olmak ve Seminer dersinden ve Yüksek Lisans Tez Savunmasında başarılı olmakla yükümlüdürler. 

 

ÖNCEKİ ÖĞRENMENİN TANIMLANMASI

Başka bir üniversiteye bağlı enstitülerin birinden Üniversitenin bir enstitüsüne benzer nitelikte olan ve eşdeğerliği ilgili kurul tarafından onaylanan programlardan yatay geçiş yapan öğrenciler, eşdeğer programlardan almış ve başarmış oldukları derslerden, ilgili kurulun değerlendirmesiyle muaf tutulabilirler.

 Alan dışından programa başvuran öğrenciler, mülâkat değerlendirme jürisinin önerisi ve ilgili anabilim dalı başkanının olumlu görüşü üzerine enstitü yönetim kurulu kararı ile programa ilişkin eksikliklerini gidermek amacı ile en çok iki yarıyıl süreli bilimsel hazırlık programına kabul edilir.

  PROGRAM TANIMI

Felsefe Yüksek Lisans Programı,  öğrenenlerin, felsefe sorunlarını çözebilme yeteneğini elde etmelerine; anlama, çözümleme ve yorumlama yeteneklerini geliştirmelerine; olup bitenler arasındaki bağlantıları görmek üzere felsefi bakış açısı ve felsefi düşünüş kazanmalarına yardımcı olur.

 

MEZUNLARIN MESLEKİ PROFİLİ

Üniversite, orta öğretim, medya, halkla ilişkiler şirketleri, yayınevleri, Vakıf, STK ve gönüllülük esasıyla çalışan kuruluşlar felsefe alanında uzmanlık yapanların çalışabilecekleri kurumlardan bazılarıdır.

 

 BİR ÜST DERECEYE GEÇİŞ

Bu programdan mezun olan öğrenciler, doktora programlarında öğrenim görmek üzere başvuruda bulunabilirler.

 PROGRAM YAPISI

Sosyal Bilimler Enstitüsü Felsefe Tezli Yüksek Lisans Programı yerel 21 kredi ve kredisiz Seminer dersi, toplam 240 AKTS olmak üzere düzenlenmiştir.

 Sosyal Bilimler Enstitüsü Felsefe Yüksek Lisans Programı, biri kredisiz Seminer dersi olmak üzere 2 zorunlu ders, 6 seçmeli dersten oluşur. Seçmeli dersler alan içinden, diğer yüksek lisans programlarından seçilebildiği gibi, sayısı 2’yi aşmamak kaydıyla lisansta yer alan dersler arasından da seçilebilir.

SINAVLAR, DEĞERLENDİRME VE NOTLANDIRMA

 

Sınavlar

Her ders için sayısı öğretim elemanı tarafından belirlenen kısa süreli sınavlar, en az bir ara sınavı/benzeri çalışmalar ve bir yarıyıl sonu sınavı yapılır.

 

 Ara sınavlar, sınav tarihleri ve sınanacak bilgi konularının önceden duyurulduğu sınavlardır. Ara sınavların sayısı ve zamanı ilgili öğretim elemanı tarafından yarıyıl başında öğrencilere duyurulur.  Ara sınavlar o ders için belirlenmiş saatler içinde yapılır. Ara sınava veya benzeri çalışmaya katılmamış öğrencilerin mazeretleri dersin öğretim elemanı tarafından değerlendirilir ve uygulanacak işlem enstitü yönetim kurulu tarafından belirlenir.

 

Yarıyıl sonu sınavları, öğrencinin bir yarıyıldaki bilgisinin ve performansının ölçüldüğü ve başarısının değerlendirilmesinde önemli ağırlığı olan sınavlardır. Bu sınavın başarı değerlemesindeki etki derecesi öğretim elemanı tarafından belirlenir ve yarıyıl başında duyurulur.  Yarıyıl sonu sınavlarının başlangıç ve bitiş tarihleri Senato tarafından belirlenir ve yarıyıl başında yayımlanan akademik takvimle duyurulur.

 

Yarıyıl sonu sınavına katılmamış öğrencilerin mazereti enstitü yönetim kurulu tarafından değerlendirilir. Mazereti kanıtlayan uygun belgelerin ilgili kurul tarafından kabul edilmesi halinde mazeret sınav tarihleri ilan edilir.

  Değerlendirme ve Notlandırma

Öğretim elemanları, derslerine yazılan her öğrenciyi kısa süreli sınavlar, ara sınavları ve yarıyıl sonu sınav sonuçlarını veya sınav yerine geçen benzeri çalışmaları da göz önünde tutarak değerlendirir. Bu değerlendirmeler sonucunda aşağıdaki başarı notlarından birini öğrencinin o dersteki başarı notu olarak takdir eder:

            

 

BAŞARI NOTLARI

SAYISAL EŞDEĞERİ

AA

4.0

BA

3,5

BB

3.0

CB

2,5

CC

2.0

DC

1,5

DD

1.0

F

0,0

 

Yukarıdaki notlardan; AA, BA, BB, CB ve CC notları dersin başarıldığını, DC ve DD notları ise, bu Yönetmelikte belirlenmiş ağırlıklı not ortalamasına bağlı başarı koşullarının sağlanmış olması durumunda, bu dersin başarılmış olduğunu gösterir. F notu, başarısız öğrenciler için takdir edilir. F notu almış bir öğrencinin ağırlıklı not ortalaması başarı için yeterli olsa bile, bu ders tekrarlanır.

 

 

            Öğrencilerin bir dersteki özel durumu aşağıdaki harflerle işaretlenir:

 

BI   (başarılı)

Kredisiz veya not ortalamalarına katılmayan bir dersten öğrencinin başarılı olduğu

BZ  (başarısız)

Kredisiz veya not ortalamasına katılmayan bir dersten öğrencinin başarısız olduğu

EK  (eksik)

Öğrenciden kaynaklanan bir eksiklik nedeni ile başarının değerlendirilememesi durumunda, öğretim elemanı genel kabul gören mazeret nedenlerini göz önünde tutar ve öğrenciden eksikliklerini tamamlamasını ister. Başarı notlarının ilan edilmesinden en çok iki hafta içinde eksikliğin giderilerek sonucun başarıya dönüşememesi durumunda eksik (EK) işareti F notuna dönüşür.                           

ÇK  (çekilmiş)

Öğrencinin dersten çekilmiş olduğu

DZ  (devamsız)

Öğrencinin devam koşulunu yerine getirmediği (Devamsızlık işareti not ortalamalarının hesaplanmasında F notu olarak işlem görür)

MU (muaf)

Bu yönetmeliğe göre muafiyet tanınmış olduğu

TK (tekrar)

Başarısızlık nedeni ile bir dersin tekrar edildiği

İZ  (izinli)

Bu yönetmeliğe göre öğrencinin izin aldığı

TF (transfer)

Öğrencinin diğer yükseköğretim kurumlarından, diğer bir enstitüden veya yatay geçişle kabul edildiği programa önceki programında başarılı olarak getirdiği eşdeğer dersleri

ÖZ  

Özel öğrenci olduğu

 

 Başarılı Öğrenciler

Öğrencilerin başarı durumları Genel Ağrılıklı Not Ortalaması (GANO) ile izlenir. Yüksek lisans programında başarılı olmak için en az 2.50, doktora programında ise en az 3.00 GANO’ya sahip olmak gerekir.

 Bölüm veya programlarını GANO 3.50-4.00 ile tamamlayan öğrenciler, Üniversite yüksek onur öğrencisi olarak mezun olur ve Üniversitenin onur listesinde yer alırlar.

 

MEZUNİYET KOŞULLARI

Tezli yüksek lisans programında öğrenim gören öğrenciler,

  • En az 7 ders (21 yerel kredilik)  ve Seminer ile Yüksek Lisans Tezi’ne kayıt olmaları ve 120 AKTS kredisini tamamlamaları gerekmektedir. (Öğretim Programında yer alan Seminer ve Yüksek Lisans Tezinin yerel kredileri bulunmamakta ve Başarılı/Başarısız olarak değerlendirilmektedir).
  • Programlarındaki bir dersten başarılı olabilmek için o dersten en az DD notu almış olması gerekmektedir.
  • Programlarında öngörülen tüm derslerden 4.00 üzerinden en az 2.50 genel not ortalamasına sahip olmak ve Seminer dersinden ve Yüksek Lisans Tez Savunmasında başarılı olmakla yükümlüdürler.

 EĞİTİM TÜRÜ

Bu program tam zamanlıdır.

 

ANABİLİM DALI BAŞKANI

Doç. Dr. Ahu TUNÇEL

Adres: Marmara Eğitim Köyü, 34857 Maltepe, İstanbul

Telefon: 0216 626 10 50 / 2235

E-posta: [email protected]